דלקת קרום המוח

דלקת קרום המוח (מנינגיטיס)

דלקת קרום המוח היא דלקת בקרומים (שכבות של תאים) העוטפים את המוח ואת חוט השדרה. הדלקת נגרמת כתוצאה מזיהומים על ידי חיידק (בקטריה) או נגיף (וירוס).

דלקת ויראלית (נגיפית, נגרמת על ידי וירוס): בדרך כלל, היא קלה יותר מדלקת שנגרמת על ידי חיידק, והיא עוברת מעצמה, בלי צורך בטיפול כלשהו. דלקת כזו נגרמת כשהוירוס נכנס לגוף ותוקף את קרום המוח.
דלקת קרום המוח חיידקית (בקטריאלית): החיידקים יכולים לקרומי המוח בכמה דרכים. אחת היא להכנס לגוף דרך פצע ולהגיע למוח דרך מחזור הדם. דרך נוספת היא כניסה לגוף דרך האוזניים, העיניים, האף או הפה - משם הדרך קצרה להגיע למוח.


כיצד נדבקים בדלקת קרום המוח (מננגיטיס)?



ההדבקות במחלה נגרמת כתוצאה ממגע בהפרשות (נזלת, פיפי, קקי) של אדם חולה. בדרך כלל לא ברור ממה הילד נדבק. בהרבה מקרים החיידקים או הנגיפים מועברים על ידי טיפות רוק או עיטוש (אפצ'י) במגע קרוב עם החולה.


סימני המחלה



חום, הקאות, כאבי ראש, כאבים בעורף, רגישות לאור וקשיון עורף - קושי וכאב בכיפוף הראש אל עבר החזה. לעתים ילדים יכולים לפתח מצב של בילבול או לחלופין מצב של אדישות, בו קשה להורים להעיר את הילד והילד לא מעוניין בשום דבר.


אבחון המחלה



על מנת לטפל בילד בצורה הנכונה, צריך קודם לוודא שבאמת מדובר בדלקת קרום המוח!

כדי לבדוק זאת, צריך לבצע בדיקה הנקראת ניקור מותני (Lumbar Puncture). בבדיקה, מוחדרת מחט עדינה בין חוליות הגב התחתון, דרכה נלקחות כמה טיפות מנוזל השדרה (נוזל שנמצא לאורך כל חוט השדרה). הנוזל נשלח לבדיקה וכך מתגלה אם מדובר בדלקת קרום המוח, והאם היא ויראלית או חיידקית.

זהו בירור חשוב כיוון שהוא משפיע על המשך הטיפול. תשובות ראשוניות לבדיקה ניתנות תוך כשעה, אבל את התשובות הסופיות מקבלים רק אחרי כמה ימים.



טיפול בדלקת קרום המוח



אם מגלים אצלכם דלקת קרום המוח חיידקית, תהיו חייבים להתאשפז בבית החולים ולקבל טיפול מהיר באנטיביוטיקה בעירוי דרך הוריד.


אם מה שיש לכם היא דלקת נגיפית, לא תקבלו אנטיביוטיקה, אבל רצוי שתקבלו טיפול תמיכתי (מהמילה תמיכה), למשל מתן נוזלים למניעת התייבשות. טיפולים נוספים שיכולים לעזור לכם להרגיש יותר טוב ולקצר את משך המחלה הם תרופות נגד כאבים ומנוחה.

מניעת הדבקה


במידה והדלקת נגרמה כתוצאה מחיידק הנקרא "מנינגקוק", לפעמים צריך גם לתת טיפול מניעתי באנטיביוטיקה לכל מי שבאו במגע קרוב עם החולה. כמו כן, חשוב שהילד והוריו ירחצו ידיים במים וסבון יותר מבדרך כלל, וישתמשו בכלי אוכל ובשירותים נפרדים.