הכל דיבורים - התפתחות התקשורת והשפה

הכל דיבורים - התפתחות התקשורת והשפה

הכל דיבורים - התפתחות התקשורת והשפה

התינוק של השכנה התחיל לדבר בגיל שנה, והקטנטנה של חברתך הטובה כבר יודעת לדקלם את אלתרמן. אז מתי כבר הילד שלך יגיד "אני אוהב אותך?"


בואי להדרכה אונליין במאמונט על התפתחות התינוק

תהליך רכישת השפה כולל שלושה שלבים: קלט, עיבוד ופלט

בשלב הקלט שומעים את הצלילים והמילים.

בשלב העיבוד מעבדים את המידע שנקלט ומאכסנים במוח באזור המתמקד בשפה.

בשלב הפלט מתבצעת ההוצאה לפועל של מה שנקלט ועובד.

מרכיב חשוב ברכישת השפה הוא יכולת ההבנה. לפיכך, תינוק בן ארבעה חודשים לא יהיה מסוגל להוציא אל הפועל את המידע שקלט ועיבד לפי יכולת הבנתו, ולעומתו ילד בן שנתיים יהיה מסוגל לעשות זאת בהצלחה גדולה הרבה יותר.

מרכיב חשוב נוסף ביכולתו של התינוק לרכוש שפה בהצלחה הוא יחסי הגומלין עם הוריו.

התגובה של ההורה כלפי התינוק היא זו שתעודד אותו ותגרום לו להמשיך ולהתנסות בפעולות התקשורת, השפה והדיבור.

מומלץ להמשיך לדבר אל התינוק גם אם הוא אינו עונה באמצעות דיבור, לעודד אותו ולהיות ערים לסימני התקשורת האחרים שלו.

התפתחות השפה עד גיל שנה

כבר מהיום הראשון לחייו מתחיל התינוק את תהליך רכישת השפה שלו. הוא קולט את צלילי השפה ואת הניגון שלה, ומגיב בקולות משלו. בגיל שלושה חודשים התינוק כבר משמיע קולות מכוונים בתגובה לקולות שמשמיעים הוריו. התינוק לומד שבכוחו להפיק צלילים, ושלצליליו תהיה תגובה מצד הסביבה. הוא מפיק צליל ושומע את עצמו, וכן רואה את הוריו מתלהבים מכך. זהו למעשה שלב ראשוני בתהליך התפתחות יחסי הגומלין של הדיבור וההקשבה. בגיל חצי שנה מתחיל התינוק ליזום את האינטראקציה הקולית. כעת גם ניתן למצוא בצלילים שהוא משמיע סוג של רצף: תחילה אותה הברה החוזרת על עצמה, ולאחר מכן צירוף של שתי הברות. גם אם לעתים צירופי ההברות נשמעים כמו מילים שאתם מכירים, אין זה אומר שהתינוק מדבר, שכן בגיל זה הוא עדיין אינו מסוגל להבין את ההסמלה שבצירופי המילים השונים, ההופכת אותם למילים. שלב זה יגיע בערך בגיל שנה.

התפתחות השפה מגיל שנה עד שלוש

בגיל שנה בקירוב יתחיל התינוק להגות מילים בעלות משמעות, ואכן יתכוון אליהם. המילים האופייניות לתחילת תהליך הדיבור אצל תינוקות הן מוחשיות ושייכות לסביבתו הקרובה, כדוגמת "אבא", "אמא", "אור", "בקבוק" וכדומה, לעתים בשיבושים קלים. בשלב זה מתלהב התינוק מיכולתו להגות מילים ולקבל עליהן תגובה חיובית מהסביבה, ולכן ישמח לחזור שוב ושוב על אותה המילה שלמד. בין גיל שנה לשנתיים יגדל אוצר המילים של התינוק, והוא יוסיף לשמות המוחשיים גם שמות עצם, ובעיקר מילות הפעלה כמו "די", "עוד", "אין", וכדומה. בסביבות גיל שנתיים יתחיל הפעוט להרכיב צירופים של שתי מילים, ובהמשך יתרחב אוצר המילים שלו במהירות. ייתכן כי לא ייהגה את כל המילים בצורתן השלמה, וייתכן כי יהיו לו מילים מיוחדות לו המסמלות חפצים ופעולות שונות, ומובנות רק לסביבתו הקרובה. בסביבות גיל שלוש הפעוט כבר ממש ידבר. הוא ירכיב משפטים הכוללים פעלים, שמות עצם, מושגים ועוד. הוא ישאל שאלות ויתייחס לזמנים: עבר, הווה ועתיד. בהמשך ישכלל את שפתו וילמד מילים ומושגים חדשים, בהם ישתמש על הבסיס שיצר.