מה למדת היום ילד קטן שלי

מה למדת היום ילד קטן שלי

מה למדת היום ילד קטן שלי

מסע מדהים של גדילה, התפתחות והכרת העולם

"מי גאון של אמא?"- גילאי 9-12 חודשים

תקופה זו הינה מלאת ריגושים עבור ילדכם ועבורכם יחדיו. יכולת התנועתית העצמאית של הפעוט גוברת ומשתכללת מיום ליום. תינוקכם הופך לפעוט פעיל, זריז וסקרן אשר כמעט ולא ניתן להסיט עין ממנו לרגע. בעל כישורי חשיבה, זיכרון ויכולת הבנה לגבי התרחשויות בעולם הסובב אותו.

בשלב זה הפעוט מממש את יכולת הניידות העצמאית שלו על ידי זחילת גחון או שש, מתיישב בכוחות עצמו ואף מזדקף ונעמד על שתי ברכיו ולאחר מכן על שתי כפות רגליו, תוך כדי תמיכה והישענות על חפץ.

כהורה, חשוב בשלב זה להמנע מלתת לפעוט לגרור חפצים (בימבות ,עגלות בובה, הליכונים ועוד) ולהתהלך כך בבית, היות ובמצב כזה הפעוט אינו מסתמך על מערכת שיווי המשקל העצמית שלו אלא מסתמך על חפצים חיצוניים. מצב זה עלול להיות אף מסוכן היות והתנועה המתקבלת עקב גרירית חפץ מהירה יותר מיכולתו של הילד ללכת ואף עלולה לעודד הליכה על קצות האצבעות.

התרגשויות נוספות המלוות אותנו בתקופה זו הינן בעקבות יכולת הפעוט לחקות את פעולותינו היומיומיות- אכילה מכפית, קירוב שפופרת הטלפון לאוזן, לנופף לשלום, יכולת הבנת השפה יותר ויותר ואף ביטוי בקול של מילה שתיים.



"בצעדים גדולים" גילאי שנה פלוס - טרום הליכה ותחילת הליכה

זוהי תקופה מרגשת מאין כמוה, המסבה לילד ולהורים אושר גדול. ילדכם שנולד "לא מזמן" הופך במהירות רבה מיום ליום לאדם קטן. בתקופה זו מתחיל הילד לצעוד בכוחות עצמו ומתנסה בצעדיו הראשונים ויחד עם זאת מתנסה במספר לא קטן של נפילות. בדר"כ בסביבות גילאי שנה - שנה וחודשיים.

בשלבי ההליכה הראשוניים תיתכן הליכה מעט מצחיקה בה הילד מדדה כמו ברווזון קטן, כאשר רגליו מעט פשוקות וידיו מושטות קדימה ולצדדים, על מנת לשמור על שיווי משקל ולא ליפול. ככל שנאפשר לילד בשלב זה סביבה אתגרית, שונה ומסקרנת מבחינה התפתחותית, נאפשר לו להתנסות יותר, להעיז, להתמודד עם הקושי ולהתאמץ (בצורה מבוקרת ותומכת), כך יוכל לפתח ולתרגל את מיומנות שיווי המשקל ולאזן את הטונוס השרירי. הליכתו תיעשה "טבעית" יותר בעלת שליטה ויציבה יותר. חשוב להבין שכאשר תינוק נעמד הוא זקוק לשיווי משקל רב. לא פעם תינוקות עוברים לכאורה את כל השלבים אבל מתקשים בשלב העמידה וראשית ההליכה, וזאת בשל בעיית שיווי המשקל שלא טופלה בזמן, או שהשלבים הקודמים נרכשו בצורה לא נכונה ולא התאפשרה בשלות של המערכת". לכן חשוב בין היתר לעבוד ולפתח את שיווי המשקל בשלב קודם על מנת להגיע לשלב הבא באופן יעיל ובצורה מיטבית.



"הכל מתחיל ביסודות" - הליכה וריצה

אתם ההורים כבר הופכים להורים ותיקים ובעלי ניסיון. בתקופה זו הילד צועד בכוחות עצמו ומתחיל לרוץ, לטפס, לדלג, לנתק את שתי רגליו מהקרקע ולקפוץ. כישורי השפה שלו גם הם מתפתחים במהירות רבה. הינו בעל רצונות משלו ולעיתים ברצונו לעשות הכל לבד! בשלב זה זקוק הילד לניסוי ותהיה ולהבעה עצמית ולא רק להיענות מיידית מצידה של הדמות המטפלת בו. חשוב להיות קשובים לצרכיו אך לא לעשותם במקומו. לתת לילד לנסות ולהתנסות, להעיז, להתמודד עם הקושי ולהתאמץ, להגיב בדרכו שלו ולהרחיב את הרפרטואר שלו לחיים ולהקנות לו ע"י כך כישוריים שילוו אותו לאורך כל הדרך.
חשוב לזכור שמימוש השלבים הקודמים מהווה את הבסיס למיומנויות מאוחרות יותר כמו עמידה, הליכה, ריצה וקפיצה. מימוש לקוי של השלבים יוביל לשיבוש ועיכוב בהתפתחות הפונקציות המאוחרות יותר או במקרה הטוב יותר יוביל לירידה באיכותן. לדוגמה חוסר תעוזה נובע בעצם מאיכות תנועתית לקויה ולא מעצלנות או חוסר רצון.
ככל שנאפשר לילד בשלב זה סביבה אתגרית, שונה ומסקרנת מבחינה התפתחותית ובמקביל נקנה לילד רכישת מיומנויות חושיות וחברתיוית אשר יעזרו לו ביום יום נניח תשתית חיובית להתפתחות ילדינו.



"בכוחות עצמי" - גילאי שנתיים פלוס

בגיל הזה יכולת הניידות גבוהה, הפעוט מגיע לכל מקום אפשרי בכוחות עצמו, בעל יכולת שפתית מפותחת המשתפרת מיום ליום, ישנה יכולת הבנה גבוהה ורצון להביע את רצונותיו ושאיפותיו. תחושת העצמאות מקנה לילדכם ביטחון רב, מממשת יכולות מוטוריות שונות, מגלה סקרנות, העזה ותעוזה ומאפשרת יצירת קשרים חברתיים. כהורה חשוב שניתן את התנאים הנכונים על מנת למצות את הפוטנציאל הקיים ובנוסף נאפשר רכישת כישורים חדשים ומיומנויות חדשות.

חשוב לזכור- ניתנה לנו במתנה כהורים הזכות ללוות את ילדינו במסע מדהים של גדילה, התפתחות, הכרת העולם והשתלבותו בו.