אפידורל

אפידורל

אפידורל ושיכוך כאבים בלידה

הכאבים מהווים סימן לתחילת תהליך הלידה, ובהמשך מעידים עוצמתם ואופיים על התקדמותו. הכאב הוא אישי, רק היולדת חשה אותו ויכולה להעריך את עוצמתו. תחושת הכאב מושפעת מגורמים רבים: אישיות, תרבות, זיכרונות, מצב רגשי, עייפות, ועוד. קיים שוני עצום בין אדם לאדם בצורה בה חשים כאב. בדרך כלל נמשכים כאבי הלידה מספר שעות בלבד. ציר נמשך בין 30 ל- 90 שניות, וכמו גל בים הוא מתגבר בהדרגה, מגיע לשיא ויורד עד להפסקה שנמשכת ברוב המקרים בין 3 ל- 5 דקות. כלומר, קיים זמן להרפיה על מנת להתאושש ולהתכונן לציר הבא. הכאב נמשך כדקה וחולף, עד לפעם הבאה…

הכאב בשלבי הלידה:

הכאב בלידה נובע משני מקורות עיקריים: הרחם ושרירי בסיס האגן. בשלב הראשון הכאב נגרם בעיקר מהתכווצויות הרחם ומפתיחת צוואר הרחם. היולדת מתלוננת על כאבים בבטן התחתונה או על כאבי גב  לרוב גב תחתון, לפעמים כמו כאבי מחזור. יש נשים אשר סובלות מכאבים באזורים פחות שכיחים: ברגל, בברך או במפשעה, או חשות מתח ותחושת נפיחות באזור הפות. כאשר אין הרפיה מספקת של הרחם בין הצירים, ואין די חמצן לשריר, עולה דרגת הכאב. בסוף השלב הראשון ובשלב השני קיימת בעיקר תחושת לחץ, ויש נשים המדווחות גם על תחושת כאב בשרירים של בסיס האגן.

דרכים להתמודדות עם הכאב בלידה:

לערכים תרבותיים תפקיד חשוב בדרך בה האדם תופש כאב ומגיב אליו. כאבי הלידה, למשל, נתפשים באופן שונה בתרבויות שונות. נוכחות של מלווה משמעותי לאורך ההיריון ותהליך הלידה המאמין בדרכך ללדת חשוב ביותר. קיימים אמצעים טבעיים רבים, מהרפואה המשלימה, הניתנים לביצוע על ידך או ע"י מלוויך כגון: נשימות שמכוונות להקלת צירי לידה, הליכה, שינוי תנוחות, שימוש בכדור לידה (פיזיו בול), עיסויים בגב, בידיים וברגליים, רפלקסולוגיה, שיאצו, שימוש במים או במכשיר Tens.

Tens-

 הינו מכשיר נייד המופעל ע"י סוללה. מכשיר זה מספק גירוי חשמלי לגב התחתון ויכול לעזור במיוחד בשלבים מוקדמים של הלידה, כולל בבית לפני הגעה לבית החולים. ניתן להשאיל את המכשיר דרך "יד שרה".

משככי כאבים בלידה:

דרכים תרופתיות להתמודדות עם כאב בלידה
מתן תרופות לשיכוך כאבים בלידה נעשה על-פי בחירת היולדת ובהתאם למצבה ולמצב עוברה.
קיימות שתי שיטות תרופתיות לטיפול בכאב בעת הלידה נמצאות בשימוש נרחב:

אלחוש אפידורלי:

דרך רווח בין שתי חוליות של עמוד השדרה המותני מוחדרת צינורית דקיקה לחלל שנמצא בין הקרומים העוטפים את חוט השדרה-החלל האפידורלי. דרך צינורית זו מוזרק חומר הרדמה. חומר ההרדמה משפיע על העצבים ביציאתם מחוט השדרה, והוא מוזרם באפן קבוע במהלך הלידה. את האלחוש האפידורלי מבצעים כאשר היולדת בלידה פעילה, במצבים של השראת לידה אף מוקדם יותר. הוא נעשה בידי רופא מרדים באישור רופא נשים. לפני ביצוע אלחוש אפידורלי על היולדת לקבל כליטר נוזלים לווריד וכן יש לבצע ספירת דם מלאה.

יתרונות זריקת אפידורל בלידה:

  • הקלה מוחלטת או משמעותית של הכאב.
  • האישה נשארת ערה ויכולה לשתף פעולה.
  • השפעת הטיפול נמשכת כל עוד יש בו צורך.
  • השפעה מועטה על העובר.
  • במידה ודרוש ניתוח, ההרדמה כבר קיימת.

חסרונות זריקת אפידורל בלידה:

  • ירידה בלחץ הדם של היולד
  • קושי בריקון עצמי של שלפוחית השתן.
  • ריתוק למיטה (קיימת אפשרות בתנאים מסוימים לבצע walking epidural - אילחוש נייד למעוניינות להתהלך בלידה).
  • במקרים נדירים זיהום מקומי או פגיעה עצבית.
  • צורך בצוות מיומן (רופא מרדים).

מתן תרופה נרקוטית (פטידין/PETHIDINE):

בהזרקה לשריר או לווריד. מינון התרופה נקבע על-ידי הרופא בהתאם למשקל האשה ולקצב התקדמות הלידה. התרופה משפיעה במשך 4-3 שעות.

יתרונות:

  • הפחתה בתחושת הכאב.
  • הרפיית שרירים עקב הקלת הכאב.
  • הגברת יעילותן של התכווצויות הרחם עקב הקלת הכאב.

חסרונות :

  • החומר עובר לעובר דרך השליה.
  • התרופה עלולה לגרום לטשטוש היולדת.
  • התרופה יכולה לגרום לבחילות והקאות (ולכן היא ניתנת עם תרופה נוספת - PHENERGAN המונעת תופעות אלה).

גז צחוק בלידה:

בלשון הרפואית קרוי גז הצחוק "ניטרוס אוקסיד". מדובר בגז חסר צבע מסוג תחמוצת החנקן שהתגלה ב-1776. לאורך השנים הוא צבר פופולאריות בגלל תכונותיו המאלחשות. בסוף המאה ה-19 פשט השימוש בחומר בארצות-הברית ובאירופה, תחילה ברפואת השיניים ובהמשך בפרוצדורות שונות לשיכוך כאב בילדים וכן בחדר לידה. בחדר לידה גז הצחוק מוזרם דרך מסכה בשילוב עם חמצן, וגורם לתחושה של אופוריה והפחתה בכאבים עד כ 50%. השפעת גז הצחוק נמשכת כל עוד נושמים דרך המסכה, והשפעתו נגמרת דקות ספורות לאחר נשימה רגילה של אויר חדר. לגז הצחוק כפי שניתן במהלך הלידה אין תופעות לוואי לא על האם ולא על העובר, דבר אשר נותן לו יתרון רב על פני משככי כאב מטשטשים אחרים.

בחירת הדרך המתאימה ביותר להתמודדות עם הכאב בלידה, יכולה להיעשות רק במשך התהליך עצמו, בהתאם למצב, לעוצמת הכאב, למשך הלידה, ליכולת הסבל ולקצב ההתקדמות. במהלך הלידה היולדת יכולה לקבל מידע נוסף מהצוות לגבי אמצעים להקלת כאבים ולהתייעץ עם בן-זוגה.

כל יולדת הרשומה ללדת בהדסה מוזמנת להשתתף בהרצאה בנושא "שיכוך כאב בלידה" אשר מציגה את כל האפשרויות. הרצאה זו ניתנת ע"י רופא מרדים ומתקיימת פעם בשישה שבועות. לפרטים לגבי התאריכים יש להתקשר לחדר לידה במספר 02-6776484 או למועדון יולדות הדסה במספר 02-6778844.

כל יולדת המעוניינת להיפגש עם רופא מרדים טרם הלידה מוזמנת לקבוע תור למרפאת הרדמה טרום לידה המתקיימת בימי רביעי בעין-כרם. לביקור זה יש להצטייד בהתחייבות קופת חולים.

לקביעת תור למרפאת הרדמה יש להתקשר ל"זימון תורים" במספר טלפון:02-5842111.

לכתבות נוספות באותו נושא שכדאי לקרוא:

זריקה אפידוראלית

הטיפול העצמי ביולדת

התאוששות לאחר לידה קיסרית

ניתוח קיסרי

שיכוך כאב לאחר ניתוח קיסרי

איך תזרזי לידה באופן טבעי?

זירוז לידה

ירדו לי המים !?

ירידת מים מוקדמת

מתי להגיע לחדר לידה?

לידה מוקדמת

חיזוק שרירי רצפת האגן לאחר לידה

תנוחות לידה

ביות מלא או גמיש

מהלך לידה וסוגי לידה

איך להימנע מקרעים בלידה?

ניטור עוברי

לידה טבעית - המרתון של החיים