נגישות

האטה בגדילת העובר

I.U.G.R. - Intra Uterine Growth Restriction פירושו האטה בגדילת העובר בתוך הרחם, כך שמשקלו מתחת לאחוזון 10, בהתאם לגיל ההריון. חשוב לציין שלמרות הגדרה זו (הכוללת 10% מהעוברים), רוב העוברים הנמצאים בקטגוריה זו הינם בריאים לחלוטין, ללא כל בעיה עוברית או אימהית.

חלק מהגורמים הפתולוגים שעלולים להביא ל-I.U.G.R. הם תזונה ירודה, סמים, סיגריות, אלכוהול, רעלת הריון, בעיות בשליה או בחבל הטבור, וכן מומים בעובר.

תסמינים להאטה בגדילת העובר:

הפחתה בתנועות העובר או ריבוי תנועות חריג

דימום, ירידת מים

כאבים/צירים

אבחון ומעקב אחר האטה בגדילת העובר:

הצעד הראשון באבחון I.U.G.R. הוא אימות גיל ההריון. במידה וישנה טעות בקביעת גיל ההריון, ייתכן שהמשקל מתאים לגיל ההריון ולמעשה אין בעיה. הצעד הבא הוא ביצוע בדיקת אולטרה סאונד בה נבדקים מספר מדדים, כולל זרימות הדם בחבל הטבור ובכלי הדם העובריים. מטרתה של בדיקה זו לאמת את האבחנה ולנסות לקבוע את הגורמים לגדילה הלא תקינה של העובר.

במהלך האשפוז יבוצע ניטור עוברי יום-יומי ובדיקת אולטרה סאונד לפי הצורך, כדי לקבוע האם חלה החמרה במצבו של העובר. כמו כן יילקחו בדיקות דם, כדי לשלול מחלות זיהומיות שונות שעלולות לגרום ל-I.U.G.R.

במידה וגיל היריונך פחות משבוע 34 תקבלי זריקת צלסטון שמטרתה לגרום להבשלת ריאות העובר - 2 זריקות לשריר בהפרש של 24 שעות זו מזו.

השפעת האטה בגדילת העובר על מועד הלידה

ההחלטה על מועד היילוד תלויה בסיבת ה-I.U.G.R., בחומרתו, במצבך ובמצבו של העובר.  

כתבות נוספות שיכולות לעניין אותך:

הנרייטה - מועדון נשים ויולדות כאן בשבילכן