צרכנות נבונה – הצעד הראשון לתזונה מאוזנת

התרבות המערבית מתבטאת בהרגלי הצריכה בכלל ובסופר בפרט. תזונה מאוזנת מתחילה בעגלת הקניות. חשוב שרובה תתבסס על ירקות ופירות, דגנים מלאים, קטניות ומוצרי חלב דלי שומן. חברות המזון כיום הבינו את המשמעות והקשר שבין תזונה לבריאות, ומשקיעים מאמצים לפתח מוצרים אשר עולים בקנה אחד עם המלצות התזונה הבריאה.

כיצד תדעו מה אתם אוכלים?
בשנים האחרונות קיים במדינת ישראל חוק המחייב את חברות המזון לכתוב על המוצר את פרוט מרכיבי המזון וההרכב התזונתי. מידע זה הנו בעל ערך רב ובא לשרת אתכם בבחירת מוצרי המזון.

דעו לקרוא את תווית המזון.
קלוריות - התכולה הקלורית מופיעה על כל מזון ארוז ומתייחסת ל-100 גר' מוצר. לעיתים קרובות המוצר מכיל יותר או פחות מ-100 גר' עובדה שיכולה לבלבל.

שומן - אחד המרכיבים המרכזיים הקובעים את האיכות התזונתית של המוצר. חשוב לזכור שומנים רווים ושומנים מתועשים, גם אם הם צמחיים, כרוכים בסיכונים בריאותיים ולפיכך מומלץ לצרוך מזונות דלים בשומנים בכלל ובשומנים אלה בפרט.
אם ברכיבי המזון מופיע שומן מוקשה או שומן צמחי, אלה הם השומנים הלא רצויים, בנוסף לשומן רווי אשר מומלץ להפחית בצריכתו ככל הניתן.

נתרן - חשוב להדגיש כי נתרן נמצא בכמויות מועטות במזונות טבעיים. לעומת זאת, מזונות תעשייתיים מכילים לעיתים קרובות כמויות אדירות של נתרן. ההמלצות המקובלות ממליצות על הקטנת צריכת הנתרן לאוכלוסייה בכלל, ולאנשים בסיכון ללחץ דם בפרט.
קריאת התווית בנושא זה עשויה להדהים אתכם ולסייע בידכן בבחירת המזונות העדיפים.

סידן - מצוי בעיקר במוצרי החלב. אין חובת רישום כמות הסידן במזון, אולם מאחר וסידן חיוני לבריאות מחד ונמצא רק בקבוצה מצומצמת של מזונות, ההמלצה היא להתייחס גם לתכולת הסידן בבחירת המזונות.


נכתב על ידי מחלקת תזונה ודיאטה הדסה עין כרם