הקשרי (אסוציאציות) שינה

הורים יקרים שלום רב,
להלן, מידע בנושא: הקשרי שינה. נשמח לעמוד לשירותכם בכל שאלה,
צוות מרפאת ריאות ושינה

מידע כללי:
טלפון:
02-6779359


מהם הקשרי שינה?
הקשרי שינה הם דפוסי התנהגות נרכשים. הילד מתרגל ויוצר הקשר בין התנהגות מסוימת או תנאים סביבתיים מסוימים לבין הירדמות. כתוצאה מכך, במהלך הלילה בעת יקיצות טבעיות הילד מחפש את אותם התנאים שהיו כאשר נרדם והינו זקוק לחיקוי של המצב בכדי להירדם שנית. ישנם הקשרי שינה חיוביים כדוגמת חפץ מעבר (שמיכה/ דובי/ צעצוע קבוע), או שינה באותה מיטה כל לילה אשר יכולים לעזור ולעודד שינה והירדמות. הקשרים אחרים, שליליים, יכולים לפגוע בה.
יקיצות הן שלב תקין של תהליך השינה. כל אחד, בכל גיל, מתעורר מספר פעמים במהלך הלילה, אולם רוב האנשים חוזרים לישון מיד ואף אינם מודעים להתעוררויות אלו.
כאשר הקשרים שליליים כדוגמת בקבוק, מוסיקה, מוצץ או מעורבות הורה נמצאים בשלב ההרדמות אך אינם שם בלילה, יכול להיווצר לילד קושי להרדם מחדש. הילד יכול לקרוא להוריו, לבכות, לצאת מהמיטה או לבקש מהוריו לחזור לחדר בכדי לשחזר את התנאים בהם נרדם. מצבים אלה פוגעים הן בשינה של הילד והן בשנתו של ההורה.

מהי המטרה?
להבטיח שהסביבה שבה הילד נרדם והסביבה בה הוא מתעורר בלילה יהיו זהות.

הקשרים חיוביים נפוצים המועילים לשינה הקשרים שליליים נפוצים הפוגעים בשינה
רוטינת שינה קבועה נדנוד
מיטה קבועה כל לילה ליטוף/ טפיחות
חפץ מעבר כדוגמת דובי או שמיכה הירדמות בידי ההורים
מנורת לילה בעלת אור עמום שכיבה לצד הילד עד שנרדם
הרדמות מחוץ למיטה או חדר השינה הקבוע
טלוויזיה
מוצץ, בקבוק או כוס במיטה
מוסיקה בשלב ההרדמות

 

מהו הטיפול?

  • התחילו את לו"ז השינה שהומלץ במרפאה.
  • התחילו ברוטינת שינה קצרה בחדר השינה. בסיומה אמרו "לילה טוב" ואפשרו לילד להירדם בצורה עצמאית. תהליך שבירת ההרגלים וההתרגלות לתנאי השינה החדשים לוקח זמן מה (לרוב כשבוע-שבועיים)
  • במידה והילד מתקשה להירדם לבד, חזרו לבדקו במרווחים קבועים, גדלים, כפי שסוכם בביקור. בחזרה לחדר עמדו בסף ואמרו לילד בקול מרגיע ומשרה ביטחון משפטים כדוגמת "אני פה, אני אוהב/ת אותך, אבל עכשיו זמן לישון. לילה טוב". חזרו על התהליך בהתעוררויות במהלך הלילה.
    תגובה קבועה חיונית ועוזרת לילד ללמוד להירדם בכוחות עצמו.
  • בבוקר העירו את הילד בשעה קבועה ללא קשר למהלך הלילה בכדי לעגן את השעון הביולוגי.
  • לאחר שהילד נרדם באופן עצמאי, במידה ויש להעירו על בסיס קבוע בבוקר, או מתנומות במהלך היום, ניתן להתאים את לוח הזמנים על פי הצורך.


המידע מבוסס על:

Patient handouts, Center for Pediatric Sleep Disorders, Boston Children's Hospital

 

המידע המופיע בפרסום זה נועד להשכלה בלבד, ואינו מהווה חוות דעת רפואית ובכל מקרה, אינו תחליף לייעוץ מקצועי רפואי.  כל הזכויות שמורות להדסה © אין לצלם, להעתיק ולעשות כל שימוש מסחרי מבלי לקבל אישור בכתב מאת  הדסה.  החוברת מנוסחת פעם בלשון זכר ופעם בלשון נקבה מטעמי נוחות בלבד אך היא מיועדת לנשים וגברים כאחד.