האכלת פג

האכלת פג

פג והאכלתו

להורים שלום רב,
מידע זה ניתן לכם, על מנת לשפר את מיומנויות ואיכות האכילה של ילדכם.
במקביל למידע זה, תקבלו הדרכה אישית המותאמת לכל פג ותינוק, על ידי מרפאה בעיסוק וצוות סיעודי.

על מנת שתוכלו ליישם את המידע שקיבלתם בצורה הטובה ביותר, עליכם לשים לב למספר דברים:

  • כל התערבות תתבצע בתיאום מלא עם הצוות בפגייה.
  • חשוב להקפיד על ביצוע ההתערבות כפי שהוסבר לכם. אם ישנו פרט שאינו ברור אתם מוזמנים להתייעץ עם הצוות.

דף המידע נכתב לאחר בדיקה של ספרות מקצועית וכן מתוך המידע הנמצא בפרוטוקולים טיפוליים שנבדקו באופן מדעי.

האכילה דרך הפה היא פעילות מורכבת עבור הפג והתחלתה מתאפשרת לרוב בהגיע התינוק לשבוע 33-34, כאשר מבשילה יכולת המציצה והיכולת לאזן בין 3 פעולות: מציצה-נשימה-בליעה, הנדרשות בזמן אכילה.

המעבר לאכילה דרך הפה הוא הדרגתי ויש להתחשב במצבו הרפואי של הפג. כל תינוק עובר את תהליך הלמידה בקצב המתאים לו. לכן, יש להיאזר בסבלנות עד להגעה למצב בו התינוק יונק או מוצץ באופן המאפשר אכילה מלאה דרך הפה ועולה במשקל.
בבחירה בשילוב בין בקבוק להנקה, יש להתייעץ עם הצוות הרפואי ויועצות הנקה.

הכנת הפג לקראת האכילה

עוד לפני שתינוקכם יכול להתחיל לאכול דרך הפה, אתם יכולים להכינו לקראת ההאכלה הקרבה בעזרת מספר דרכים:

  • בזמן שתינוקכם מוזן בעזרת הזנה חיצונית (זונדה), הקפידו להיות קרובים אליו או במגע עימו (למשל, להחזיקו בעת ההזנה). האכלה הינה פעילות משותפת לאדם המאכיל ולתינוק ולכן, קשר הורה- תינוק הינו משמעותי להתפתחות מיומנויות אכילה תקינות אצל הפג.
  • דאגו שלתינוקכם יהיה באינקובטור/עריסה מוצץ מותאם לפגים והציעו לו את המוצץ בזמן ערות. אין "לדחוף" את המוצץ אל פיו, אלא להציע אותו תוך גירוי אזור הפה. 
  •  בזמן שתינוקכם מוזן בזונדה הציעו לו מוצץ, על מנת שיקשר בין מציצה לבין מילוי הקיבה.

מחקרים מראים שמציצה לא תזונתית, באמצעות מוצץ, משפרת את דפוסי המציצה של הפג ומקלה עליו את המעבר לאכילה דרך הפה.

סימני מוכנות לאכילה

 למרות היותו חדש בעולם, יש לפג תובנה ויכולת להביע את רצונותיו. קריאת סימני הפג הינה דבר מורכב יותר מאשר אצל תינוק בשל, אך אפשרית. שימו לב לסימני הרעב והאכילו/ המשיכו בהאכלה אם הם ממשיכים להופיע:

  • עירנות
  • חיפוש פטמה (ROOTING)
  • ללא שינויים משמעותיים בטונוס, מנח גוף או דחיפת הפטמה החוצה
  • ללא שינויים פיזיולוגיים משמעותיים שחוזרים על עצמם בעת האכלה (דסטורציה, ירידה בדופק, הפסקת נשימה וכו')

התאמת תנוחות אופטימלית בזמן האכלת הפג

  • כאשר אתם מוציאים את תינוקכם מהעריסה, עשו זאת באיטיות ושימו לב שאתם נותנים לו תמיכה מלאה לראש ושידיו אינן "נופלות" לצדדים.
  • שמו לב כי:
    התינוק מקבל תמיכה מלאה לראש ולצוואר.
    הגו נמצא בשיפוע ולא מאוזן ובתמיכה מלאה.
    שתי ידיו של התינוק נמצאות מלפנים.

תמיכות באזור הפנים

ישנם תינוקות אשר זקוקים לתמיכת לחיים ולסת בשל חולשה, תוכלו לתת תמיכה זאת באמצעות הנחת האצבע והאמה על לחיי הילד, ללא הפעלת לחץ. אין לשים אצבעות מתחת לסנטר.
הצמידו את פיטמת השד/הבקבוק לחך העליון של התינוק, כך תשיגו מציצה יעילה יותר.

התאמת הסביבה לאכילה

*לקוח מתוך הטיפול מההתפתחותי התומך (NIDCAP של Heidelise Als )

כמו המערכות הפיזיולוגיות בגופו של הפג, כך גם המערכת הנוירולוגית אינה בשלה דיה עם היוולדו. לכן, פגים רבים חווים קושי בויסות החושי של הגירויים המקיפים אותם ועלולים לפתח תגובות דחק למצבים שונים, וביניהם אכילה.
לכן, מומלץ על ההאכלה בסביבה שקטה ככל האפשר. נסו להפסיק כל רעשים הנמצאים בשליטתכם.
מומלץ שהתאורה תהיה עמומה ככל האפשר. במידה ולא ניתן לשלוט על התאורה, קרבו את התינוק לגופכם וכך תוכלו למנוע מעיניו חלק מן האור. במגע עם התינוק יש להקפיד על מגע עמוק המרגיע ומווסת את המערכת הסנסורית של הפג.
שבו על כיסא שנוח לכם להאכיל בו, והחזיקו את התינוק בתנוחה שנוחה לכם, כאשר אתם תהיו נינוחים גם התינוק ירגיש זאת.

יצירת תקשורת מתאימה עם הפג בזמן ההאכלה

*לקוח מתוך הטיפול מההתפתחותי התומך (NIDCAP של Heidelise Als )

  • הוציאו את התינוק מהעריסה באיטיות ובתנוחה "מכורבלת", כך שגופו אסוף וקרוב לגופכם ככל האפשר.
  • דברו עם התינוק בקול חלש ורגוע.
  • נסו ליצור עם התינוק קשר עין.
  • השתמשו בתנועות איטיות ועדינות, נסו להימנע מתנועות פתאומיות כאשר אתם מחזיקים את התינוק.

קנגרו- שיטה שפותחה ע"י Ray and Martinez בקולומביה

שיטת ה"קנגרו" מתייחסת למגע ישיר (עור אל עור) של ילדכם עמכם.
בעת הקנגרו ילדכם שוכב על בית החזה שלכם ונהנה ממגע עורכם, חום וריח גופכם למשך שעה לפחות.
מחקרים מראים ששיטת ה"קנגרו" תורמת לעלייה מהירה במשקל, מקצרת ימי אשפוז, משפרת את יציבותו של התינוק ומסייעת לו לשמור על חום גוף, קצב לב ונשימות.

  • תאמו עם האחות המטפלת מועד "הקנגרו".
  • עליכם לשבת בנינוחות והאחות תניח בעדינות את ילדכם עליכם. הקפידו על מנח "מכורבל"- שתי ידיו צמודות לגופו, ראשו מוחזק, רגליו אסופות לכיוון הבטן. תמכו בגבו ובעורפו וכסו אותו בשמיכה.
  • לשמירה על הפרטיות פרגוד יפריד בינכם לבין יתר ההורים והצוות בפגייה. 
  • שבו כך כשעה, מותר לדבר אל התינוק , לשיר וגם ליהנות.

הקפידו על יישום ההנחיות
לשאלות ניתן לפנות לצוות הפגייה

בהצלחה!

רשימת ספרות

Als, H. (1986). Program Guide - Newborn Individualized Developmental Care and Assessment Program (NIDCAP): An Education and Training Program for Health Care Professionals. Boston: Copyright, NIDCAP Federation International.

Als, H. (1992) Individualized developmental care in the NICU: Estimating expectation for co-regulation. IBD. 15:13.




המידע המופיע בפרסום זה נועד להשכלה בלבד, ואינו מהווה חוות דעת רפואית ובכל מקרה, אינו תחליף לייעוץ מקצועי רפואי. כל הזכויות שמורות להדסה © אין לצלם, להעתיק ולעשות כל שימוש מסחרי מבלי לקבל אישור בכתב מאת הדסה. החוברת מנוסחת בלשון זכר מטעמי נוחות בלבד אך היא מיועדת לנשים וגברים כאחד.